Hitler dan Islam: Sejarah Terselindung atau Naratif Tersembunyi?

Bayangkan menerima e-mel yang bukan sahaja mengejutkan tetapi mengubah pandangan kita terhadap sejarah. Merujuk sumber di mohamadfaiz.com menceritakan seorang sahabatnya dari Arab Saudi telah menghantar e-mel kepadanya. E-mel ini tidak seperti e-mel biasa — ia mengungkap satu sisi yang jarang didengar tentang seorang tokoh sejarah yang sering dianggap sebagai lambang kejahatan, Adolf Hitler.

Sahabatnya berkongsi bahawa seorang ahli keluarganya sedang menyiapkan tesis PhD yang mengejutkan: "Hitler dan Hubungannya dengan Tamadun Islam." Dengan segera, persoalan muncul dalam fikiran saya: Kenapa Hitler? Mengapa tidak kajian tentang tokoh lain yang lebih berperikemanusiaan? Namun, jawapan yang diterima sungguh membuka pandangan.

"Sejarah sering diwarnai oleh naratif yang dimenangi oleh pemenang," katanya. "Tetapi adakah kita benar-benar tahu semua yang berlaku?" Sahabatnya kemudian mengupas naratif alternatif tentang Hitler yang jarang diketahui ramai — sisi yang menunjukkan minatnya terhadap tamadun Islam, nilai-nilai Al-Quran, dan kekagumannya terhadap kebudayaan Islam.

Salah satu kisah yang dikongsikan ialah mengenai ucapan Hitler di Moscow. Semasa tentera Nazi mendekati Moscow, Hitler ingin menyampaikan ucapan yang akan membangkitkan semangat juang tenteranya. Dia meminta penasihatnya untuk mencari kata-kata yang penuh inspirasi, sama ada dari falsafah, puisi, kitab suci, atau hadis. Seorang sasterawan Iraq di Jerman mencadangkan ayat Al-Quran dari Surah Al-Qamar, "اقتربت الساعة وانشق القمر" — yang bermaksud, "Telah hampir Hari Kiamat dan bulan akan terbelah." Ayat ini dipilih kerana maknanya yang mendalam, menggambarkan kuasa dan keagungan, dan Hitler merasakan ia memberi kekuatan untuk ucapannya.

Tidak terhenti di situ, kajian tesis ahli keluarga sahabatnya mendapati bahawa Hitler, dalam bukunya Mein Kampf, menyebut bahawa beberapa tindakannya diilhamkan oleh ajaran Al-Quran, terutama sekali dalam berurusan dengan Yahudi. Walaupun perbuatan Hitler tidak dapat diterima, aspek ini menunjukkan sisi lain pemikirannya yang jarang diketengahkan, memandangkan sejarah kita lebih banyak dipaparkan dari satu sudut pandangan sahaja.

Lebih menarik lagi, Hitler bukan sahaja mempelajari Islam secara teoritikal tetapi juga menunjukkan sikap hormat terhadap tenteranya yang beragama Islam. Pernah dilaporkan bahawa ketika tentera Muslim Nazi bersolat di Dataran Berlin, Hitler dengan hormat menunggu mereka selesai sebelum menyampaikan ucapannya. Pada zaman itu, tindakan ini luar biasa kerana sangat jarang pemimpin tentera menghormati agama yang berbeza dalam kalangan tenteranya.

Dalam hadis sahih, Rasulullah SAW bersabda: "Tunaikanlah amanah kepada orang yang mempercayaimu, dan janganlah kamu mengkhianati orang yang mengkhianatimu." (Riwayat Abu Daud). Meskipun tidak jelas sama ada Hitler memahami hadis ini, minatnya untuk belajar dari para ulama Islam menunjukkan penghargaan terhadap prinsip keadilan dan kepimpinan dalam Islam.

Bahkan, tokoh ulama Palestin, Syeikh Amin Al-Husainiy, sering kali berdampingan dengan Hitler, dan mereka berbincang panjang lebar tentang isu-isu semasa serta konflik yang melibatkan umat Islam. Hitler, yang menghormati pandangan Syeikh ini, juga memberi peluang kepadanya untuk mendampingi tentera Nazi Muslim, memberikan kata-kata semangat agar mereka berjuang untuk negara sambil berpegang teguh pada iman.

Namun, apakah tujuan perkongsian ini? Ini bukanlah usaha untuk membela atau menjustifikasi tindakan Hitler yang kejam. Sebaliknya, ia mengajak kita untuk melihat sejarah secara lebih terbuka, menyedari bahawa banyak aspek mungkin tersembunyi di balik naratif yang dipaparkan. Sejarah tidak sentiasa hitam dan putih; ia adalah rangkaian warna dan lapisan yang luas, penuh dengan perspektif yang perlu difahami secara mendalam.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama