Islam telah menetapkan adab-adab tertentu untuk umatnya dalam setiap aktiviti kehidupan, termasuk ketika makan dan minum. Mematuhi adab-adab ini memberikan kesejahteraan jasmani dan rohani. Salah satu persoalan yang sering dibincangkan ialah adab minum berdiri. Meskipun kelihatan remeh, isu ini sebenarnya membawa kepada perbezaan pandangan di kalangan ulama berdasarkan hadis-hadis yang diriwayatkan mengenai amalan Rasulullah SAW.
Hadis yang menunjukkan larangan minum berdiri diriwayatkan oleh Muslim. Hadis tersebut bermaksud:
Dari Anas bin Malik, sesungguhnya Nabi Muhammad SAW melarang minum secara berdiri. (Hadis Riwayat Muslim)
Hadis ini jelas menunjukkan bahawa Rasulullah SAW melarang umatnya minum dalam keadaan berdiri. Hadis ini juga direkodkan dalam Kitab Minuman oleh Imam Muslim, bab larangan minum berdiri, hadis ke-3771. Namun, terdapat pandangan berbeza oleh ulama mengenai maksud sebenar larangan ini. Sebahagian ulama, seperti Ibn Qayyim, berpendapat bahawa minum berdiri adalah haram, melainkan jika ada halangan yang menghalang seseorang daripada duduk.
Sebaliknya, beberapa fuqaha seperti Imam Malik pula berpendapat bahawa larangan ini telah dimansukhkan oleh hadis yang lain, iaitu hadis dari Ibn Abbas yang menyatakan:
Dari Ibn Abbas berkata, aku memberi air zam-zam kepada Rasulullah SAW, lalu baginda meminumnya sambil berdiri. (Hadis Riwayat Muslim)
Hadis ini menunjukkan bahawa Rasulullah SAW sendiri pernah minum air zam-zam dalam keadaan berdiri. Imam Malik menegaskan bahawa hadis ini memansukhkan larangan dalam hadis sebelumnya, dengan menunjukkan bahawa minum berdiri bukanlah haram, tetapi lebih kepada makruh jika tidak ada keperluan.
Perbezaan Pendapat Ulama Mengenai Hukum Minum Berdiri
Perbezaan pandangan ini mencetuskan perbincangan mendalam di kalangan ulama. Al-Mazuri menyatakan bahawa majoriti ulama berpendapat bahawa minum berdiri adalah dibenarkan, manakala sebahagian yang lain menyatakan bahawa ianya makruh. Hadis dari Anas merupakan hadis sunnah qauliyah (perintah Rasulullah SAW melalui kata-kata), manakala hadis dari Ibn Abbas pula adalah hadis sunnah fi'liyyah (perbuatan Rasulullah SAW). Apabila kedua-dua jenis hadis ini bertembung, dasar hukum yang digunakan adalah hadis sunnah qauliyah, manakala hadis sunnah fi'liyyah berfungsi untuk menafsirkan maksud sebenar hadis qauliyah tersebut. Oleh itu, tegahan dalam hadis Anas tidak membawa maksud haram, tetapi lebih kepada makruh.
Imam Nawawi pula menjelaskan bahawa larangan yang disebut dalam hadis adalah bertujuan menjaga kebersihan dan kesihatan, dan bukannya haram secara mutlak. Rasulullah SAW menunjukkan bahawa minum dalam keadaan berdiri dibolehkan dalam situasi tertentu, dan ini membuktikan bahawa ia bukan suatu perbuatan yang terlarang sama sekali.
Pandangan Sains Mengenai Minum Berdiri
Selain pandangan ulama, terdapat juga kajian dari sudut perubatan yang menyokong kelebihan minum secara duduk berbanding berdiri. Menurut pakar perubatan Dr. Abdul Razzak Al-Kailani, minum dalam keadaan duduk lebih baik dari segi kesihatan kerana ia lebih selamat dan menyenangkan. Apabila seseorang minum dalam keadaan duduk, air dan makanan akan mengalir dengan tenang di sepanjang dinding perut. Sebaliknya, minum dalam keadaan berdiri menyebabkan cecair jatuh ke dasar perut dengan keras, dan ini boleh merosakkan lapisan perut jika ia berlaku secara berterusan.
Menurut Dr. Ibrahim Ar-Rawi pula, ketika seseorang itu berdiri, otot-ototnya menjadi tegang dan sistem saraf pusat berada dalam keadaan terlampau aktif untuk mengawal keseimbangan tubuh. Ini menyebabkan badan tidak dapat berehat sepenuhnya. Apabila seseorang minum dalam keadaan duduk, sistem saraf dan otot menjadi lebih tenang, dan ini membolehkan proses penghadaman berlaku dengan lebih baik. Oleh itu, minum secara duduk membantu mengoptimumkan sistem penghadaman dan memastikan nutrisi diserap dengan lebih berkesan.
Fakta dari Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) juga menunjukkan bahawa postur ketika makan dan minum memainkan peranan penting dalam kesihatan sistem penghadaman. Minum dalam keadaan berdiri boleh meningkatkan risiko refluks gastroesofagus, di mana asid dari perut boleh mengalir balik ke dalam esofagus, menyebabkan rasa pedih ulu hati. Oleh itu, minum sambil duduk dianggap lebih baik untuk mengelakkan risiko ini.
Namun begitu, terdapat situasi di mana minum berdiri dibenarkan, seperti dalam keadaan sesak atau tiada tempat duduk yang sesuai. Rasulullah SAW pernah minum air zam-zam secara berdiri, seperti yang disebut dalam hadis Ibn Abbas. Ini menunjukkan bahawa terdapat kelonggaran dalam amalan ini bergantung kepada keadaan dan keperluan.
Keistimewaan Air Zam-Zam
Air zam-zam merupakan air yang sangat istimewa dan diberkati. Ia mempunyai kandungan nutrisi yang tinggi dan pelbagai manfaat kesihatan. Menurut kajian, air zam-zam mengandungi fluorida yang mampu membunuh kuman serta kalsium dan garam magnesium yang lebih tinggi berbanding air biasa. Dari segi saintifik, air zam-zam bersifat alkali, yang membolehkannya meneutralkan asid hidroklorik dalam perut dan mengurangkan masalah pedih ulu hati. Oleh sebab itu, Rasulullah SAW minum air zam-zam dalam keadaan berdiri, supaya air tersebut dapat bertindak dengan lebih cepat dalam meneutralkan asid dalam perut.
Selain itu, air zam-zam juga mengandungi iodin, sulfat, dan nitrat. Kandungan makronutrien seperti magnesium, sodium, dan potassium yang tinggi menjadikan air zam-zam lebih nutritif berbanding sumber air yang lain. Inilah sebabnya air zam-zam dapat menyegarkan para jemaah haji dan memberi ketahanan tubuh kepada mereka yang meminumnya. Ia juga merupakan air yang tidak pernah habis, walaupun berjuta-juta umat Islam meminumnya setiap hari, terutamanya pada musim haji.
Terdapat juga bukti kajian yang menunjukkan perbezaan ketara antara air zam-zam dan air mineral biasa. Sebagai contoh, kandungan klorida dalam air zam-zam adalah 159.75 mg/l berbanding hanya 30 mg/l dalam air mineral. Begitu juga dengan kandungan bikarbonat, natrium, dan kalium yang jauh lebih tinggi dalam air zam-zam, menjadikannya pilihan yang lebih baik untuk kesihatan tubuh.
Menurut kajian yang diterbitkan dalam Journal of Environmental Science and Health, air zam-zam juga menunjukkan keupayaan antimikrobial yang lebih tinggi berbanding air biasa. Kajian ini menyimpulkan bahawa sifat semula jadi air zam-zam menjadikannya sumber air yang lebih bersih dan selamat untuk diminum, serta mempunyai kualiti penyembuhan yang unik.
Perbandingan Antara Air Zam-Zam dan Air Mineral
Berikut adalah perbandingan antara kandungan air zam-zam dan air mineral dalam bentuk jadual:
Kandungan | Air Zam-Zam (mg/l) | Air Mineral (mg/l) |
---|---|---|
Klorida (Cl) | 159.75 | 30 |
Sulfat (SO4) | 140 | 27 |
Nitrat (NO3) | Tidak terdeteksi | 15 |
Nitrit (NO2) | 0.045 | Tidak dikesan |
Bikarbonat (HCO3) | 398.22 | 32 |
Natrium (Na) | 318.0 | 20 |
Kalium (K) | 182.2 | 3 |
Magnesium (Mg) | 6.86 | 5 |
Zat Padat Terlarut (TDS) | 858 | 170 |
Jumlah Mikro Organisme | 38 koloni/ml | Tidak dikesan |
pH | 7.3 | 7.2 |
Jadual di atas menunjukkan bahawa air zam-zam mengandungi lebih banyak nutrisi penting berbanding air mineral biasa, menjadikannya air yang lebih berkhasiat dan berfaedah untuk kesihatan.
Kajian Molekul Air oleh Profesor Jepun
Sebuah seminar mengenai air yang diadakan di Hotel Istana turut mendedahkan keunikan air zam-zam. Seorang profesor dari Jepun, yang pakar dalam kajian molekul air, menunjukkan hasil kajiannya mengenai pelbagai sampel air dari sumber yang berbeza, seperti sungai, laut, dan perigi. Molekul-molekul air tersebut dipancarkan di skrin dan menunjukkan pelbagai bentuk yang aneh dan kadang-kala menakutkan, seolah-olah seperti jin.
Namun, apabila sampel air zam-zam ditunjukkan, molekulnya tersusun cantik seperti berlian yang bersinar dengan pelbagai warna. Pensyarah dari Universiti Malaya yang hadir dalam seminar tersebut berjaya meneka bahawa itu adalah sampel air zam-zam. Profesor tersebut mengakui bahawa air zam-zam adalah air yang sangat istimewa, dengan struktur molekul yang tersusun rapi dan berkilau.
Profesor tersebut juga menunjukkan bahawa kata-kata yang diucapkan kepada air boleh mempengaruhi struktur molekulnya. Apabila air didedahkan dengan perkataan yang baik, seperti doa atau ucapan yang positif, molekul air akan berubah menjadi lebih cantik dan teratur. Sebaliknya, apabila air didedahkan dengan perkataan yang kasar atau negatif, molekul air akan menjadi tidak teratur dan hodoh. Eksperimen ini menunjukkan kepentingan membaca doa atau ucapan yang baik ketika minum, supaya air yang diminum membawa keberkatan dan kebaikan.
Kelebihan Membaca Doa Ketika Minum
Dalam Islam, kita diajar untuk membaca 'Bismillah' dan doa sebelum makan atau minum. Amalan ini bukan sahaja memberikan keberkatan, malah mempengaruhi struktur molekul air yang diminum. Kajian oleh Dr. Emoto menunjukkan bahawa air yang didedahkan kepada bacaan surah-surah Al-Quran seperti Surah Yasin menghasilkan molekul yang sangat cantik dan tersusun. Ini membuktikan bahawa bacaan doa dan ayat-ayat suci mampu memberi impak yang positif kepada air yang diminum.
Sebagai umat Islam, kita digalakkan untuk membaca doa ketika minum air zam-zam, supaya kita mendapat keberkatan daripadanya. Air zam-zam mempunyai kelebihan yang luar biasa, dan Rasulullah SAW telah mengajarkan beberapa doa yang boleh dibaca ketika minum air zam-zam, agar ia menjadi penawar dan memberi manfaat kesihatan. Oleh itu, penting bagi kita untuk mengikuti sunnah ini dan sentiasa mengamalkan bacaan doa sebelum makan dan minum.
Kesimpulan
Dalam perbincangan mengenai adab minum berdiri, dapat disimpulkan bahawa Islam menekankan amalan minum secara duduk sebagai amalan yang lebih baik dari segi kesihatan dan adab. Namun, terdapat kelonggaran dalam situasi tertentu di mana minum berdiri dibenarkan, seperti dalam keadaan tiada tempat duduk yang sesuai atau dalam keadaan sesak. Rasulullah SAW sendiri pernah minum air zam-zam dalam keadaan berdiri, menunjukkan bahawa ia bukanlah suatu perbuatan yang haram, tetapi lebih kepada makruh jika dilakukan tanpa sebab.
Air zam-zam pula merupakan anugerah Allah SWT yang mempunyai pelbagai kelebihan dan keberkatan. Kandungan nutrisi yang tinggi dan sifat alkali menjadikannya air yang sangat baik untuk kesihatan. Kajian oleh pakar perubatan dan profesor dari Jepun menunjukkan bahawa air zam-zam mempunyai struktur molekul yang istimewa, dan ia tidak dapat ditandingi oleh mana-mana air lain di dunia.
Oleh itu, sebagai umat Islam, kita seharusnya mematuhi adab-adab yang telah diajarkan oleh Rasulullah SAW, termasuk adab makan dan minum. Kita juga harus membaca doa dan ucapan yang baik ketika minum, supaya kita mendapat keberkatan dan manfaat daripada air yang diminum. Semoga dengan mengamalkan sunnah ini, kita mendapat kesejahteraan jasmani dan rohani, serta keberkatan daripada Allah SWT.